Sumpah Mubahalah ( Sumpah laknat ) Dalam Islam
Friday, 26 September 2014
Add Comment
Sumpah mubahalah merujuk kepada ayat berikut:
فَمَنْ
حَاجَّكَ فِيهِ مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَكَ مِنْ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْا
نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَأَبْنَاءَكُمْ وَنِسَاءَنَا وَنِسَاءَكُمْ
وَأَنْفُسَنَا وَأَنْفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَةَ
اللَّهِ عَلَى الْكَاذِبِينَ.
Kemudian sesiapa yang membantahmu
mengenainya sesudah kamu beroleh pengetahuan yang benar, maka katakanlah
kepada mereka: “Marilah kita menyeru anak-anak kami serta anak-anak
kamu, dan perempuan-perempuan kami serta perempuan-perempuan kamu, dan
diri kami serta diri kamu, kemudian kita memohon kepada Allah dengan
bersungguh-sungguh serta kita meminta supaya laknat Allah ditimpakan
kepada orang-orang yang berdusta.” [‘Ali Imran 3:61]
Perkataan
Mubahalah (مباهلة) berasal daripada kata bahlah atau buhlah (بهلة) yang
bererti doa yang bersungguh-sungguh untuk menjatuhkan kutukan kepada
lawan yang membangkang. Imbuhan Mubahalah menunjukkan wujudnya dua pihak
yang saling melakukan perkara yang sama, dalam kes ini saling berdoa
kepada Tuhan untuk menjatuhkan laknat kepada pihak yang mengingkari
kebenaran (Quraish Shihab – Tafsir al-Mishbah (Lentera Hati, Djuanda),
jld. 2, ms. 105. )
Merujuk kepada ayat di atas, diriwayatkan
bahawa pada satu ketika datang delegasi Nasrani dari Najran untuk
berdialog dengan Rasulullah sallallahu ‘alaihi wasallam di Kota Madinah
dalam subjek perbandingan agama antara Kristian dan Islam. Setelah
disampaikan segala hujah yang benar yang tidak mampu dijawab oleh
delegasi Nasrani, mereka tetap enggan mengakui kebenaran Islam, apatah
lagi memeluknya. Keengganan delegasi Nasrani ini menyebabkan Allah
Subhanahu wa Ta‘ala menurunkan ayat 61 surah ‘Ali Imran di atas.
Berdasarkan ayat ini, apabila terdapat dua pihak yang bertikai dengan
saling menuduh sementara masing-masing pihak telah mengemukakan hujah
masing-masing, maka alternatif terakhir bagi menyelesaikan pertikaian
ialah melakukan sumpah mubahalah. Melalui sumpah mubahalah masing-masing
pihak membawa ahli keluarga terdekat masing-masing dan bersumpah
seandainya pihak yang menuduh berdusta, laknat Allah akan tertimpa ke
atas ahli keluarganya.
Kehadiran ahli keluarga terdekat memiliki
pengaruh yang amat mendalam sehingga orang yang berdusta dalam membuat
tuduhan akan menarik balik tuduhannya itu. Ini kerana dia tidak mahu
kesalahan dirinya sendiri memberi kesan buruk kepada ahli keluarga
tersayangnya, yang pada asalnya memang tidak bersalah langsung.
Dengan merujuk kepada hadis-hadis yang mengkhabarkan peristiwa mubahalah
yang dilakukan oleh Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam, dapat
dirumuskan beberapa syarat sumpah mubahalah:
1. Ia sebagai alternatif terakhir setelah semua alternatif lain dilaksanakan bagi meleraikan pertikaian.
2. Masing-masing pihak membawa bersama ahli keluarganya yang terdekat.
3. Masing-masing pihak bersama ahli keluarga terdekat hadir secara berhadapan.
4. Masing-masing pihak bersumpah, umpama: “Demi Allah! Aku bersumpah aku tidak bersalah dalam tuduhan ini. Ya Allah! Yang menuduh telah berdusta dalam membuat tuduhan, maka jatuhkanlah laknat-Mu ke atas penuduh dan ahli keluarganya.” Pihak kedua pula bersumpah, umpama: “Demi Allah! Aku tidak berdusta dalam membuat tuduhan ini. Ya Allah! Yang tertuduh telah berdusta dalam menafikan tuduhan, maka jatuhkanlah laknat-Mu ke atas tertuduh dan ahli keluarganya.”
2. Masing-masing pihak membawa bersama ahli keluarganya yang terdekat.
3. Masing-masing pihak bersama ahli keluarga terdekat hadir secara berhadapan.
4. Masing-masing pihak bersumpah, umpama: “Demi Allah! Aku bersumpah aku tidak bersalah dalam tuduhan ini. Ya Allah! Yang menuduh telah berdusta dalam membuat tuduhan, maka jatuhkanlah laknat-Mu ke atas penuduh dan ahli keluarganya.” Pihak kedua pula bersumpah, umpama: “Demi Allah! Aku tidak berdusta dalam membuat tuduhan ini. Ya Allah! Yang tertuduh telah berdusta dalam menafikan tuduhan, maka jatuhkanlah laknat-Mu ke atas tertuduh dan ahli keluarganya.”
Lazimnya
apabila masing-masing pihak hadir bersama ahli keluarga terdekat secara
berhadapan, sumpah mubahalah tidak akan berlaku. Pihak yang membuat
tuduhan palsu akan menarik diri. Bahkan dia mungkin tidak akan hadir
atau tidak akan membawa ahli keluarganya. Ini sebagaimana yang berlaku
kepada delegasi Najran itu sendiri. Hadis berikut menjadi rujukan:
عَنْ حُذَيْفَةَ قَالَ: جَاءَ الْعَاقِبُ وَالسَّيِّدُ صَاحِبَا نَجْرَانَ
إِلَى رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يُرِيدَانِ أَنْ
يُلاَعِنَاهُ. قَالَ: فَقَالَ أَحَدُهُمَا لِصَاحِبِهِ لاَ تَفْعَلْ
فَوَاللَّهِ لَئِنْ كَانَ نَبِيًّا فَلاَعَنَّا لاَ نُفْلِحُ نَحْنُ وَلاَ
عَقِبُنَا مِنْ بَعْدِنَا, قَالاَ إِنَّا نُعْطِيكَ مَا سَأَلْتَنَا
وَابْعَثْ مَعَنَا رَجُلاً أَمِينًا وَلاَ تَبْعَثْ مَعَنَا إِلاَّ
أَمِينًا. فَقَالَ: لأَبْعَثَنَّ مَعَكُمْ رَجُلاً أَمِينًا حَقَّ أَمِينٍ.
فَاسْتَشْرَفَ لَهُ أَصْحَابُ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ. فَقَالَ: قُمْ يَا أَبَا عُبَيْدَةَ بْنَ الْجَرَّاحِ. فَلَمَّا
قَامَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: هَذَا
أَمِينُ هَذِهِ الأُمَّةِ.
Daripada Huzaifah (radhiallahu 'anh),
dia berkata: al-Aqib dan al-Sayyid, ketua delagasi Najran datang kepada
Rasulullah sallallahu 'alaihi wasallam untuk saling melaknat
(Mubahalah).
(Huzaifah menyambung): Lalu berkata salah seorang
daripada mereka kepada sahabatnya: “Janganlah berbuat demikian kerana
Demi Allah, jika benar dia (Muhammad) seorang Nabi lalu kita melaknat
dia pasti kita dan generasi sesudah kita tidak akan mencapai kejayaan.”
Lalu akhirnya mereka berdua berkata: “Kami akan memberikan apa yang
kamu minta (sebagai perjanjian damai) dan utuskanlah kepada kalangan
kami seorang yang amanah, tidak sebarangan orang kecuali yang amanah.”
Rasulullah menjawab: “Aku akan mengutus bersama kalian seorang yang
amanah, benar-benar amanah.”
Setelah itu maka setiap seorang
daripada para sahabat Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam
sangat-sangat berharap agar merekalah yang terpilih sebagai utusan yang
amanah tersebut. Lalu Rasulullah bersabda: “Bangunlah wahai Abu ‘Ubaidah
bin al-Jarrah.” Tatkala (Abu ‘Ubaidah) berdiri Rasulullah sallallahu
'alaihi wasallam bersabda: “Inilah orang amanah umat ini.” (
Dikeluarkan oleh al-Bukhari dalam Shahihnya, hadis no: 4380. )
0 Response to "Sumpah Mubahalah ( Sumpah laknat ) Dalam Islam"
Post a Comment